SUS I TUNIS

Sus - Sidi Bou Said - Tunis - Izlet

Sus i Tunis

Sus Tunis će se bar jednom naći u vašem planu obilaska Tunisa. Zašto? Zato što Sus i Tunis nude veliki broj sadržajafantastične stare medine, puno zanimljivih lokacija i priliku da upoznate život Tunižana. U prethodnom putopisu smo započeli putovanje kroz ovu zemlju i stigli do grada Sus. Ukoliko ga još uvek niste pročitali, link ostavljam ovde. Sada nastavljamo dalje. U ovom tekstu ću se potruditi da približim gradove Sus i Tunis i odgovorim na pitanje šta obići i šta videti u njima. Zanimljivi su i drugačiji. Potpuna suprotnost miru plaža i Mediterana. Ono što me je posebno iznenadilo je starost i značaj ovih mesta. Hiljade i hiljade godina postojanja, daju im na lepoti a svakodnevni život i navike ljudi, bude neku neverovatnu energiju. Stižemo u regiju grada Sus!

Letovališta Sus i Port el Kantaoui

Veliki broj putnika se odlučuje da odmor provede upravo u ovim mestima. Pre nego što donesete odluku, morate imati u vidu nekoliko stvariSus je veliki grad koji nudi puno sadržaja. Sam centar grada čini stara medina i deo koji je pod zaštitom UNESCO-a. Od aerodroma do grada se putuje oko pola sata. Od plaže ne očekujte previše, jer je u pitanju klasična gradska plaža. Hotela ima puno i postoji nekoliko koje bih rado mogao predložiti. To su hoteli koji se nalaze u samom gradu i mestu Port el Kantaoui. Ukoliko ste ljubitelj golfa i uživanja u marini, hoteli u Port el Kantaoui su za vas. Između ova dva letovališta postoje vozići koji stalno voze. Ukoliko ste za provod, diskoteka “The Saloon” u Susu je predlog. Jutro kada smo pošli u obilazak Susa, bilo je pravo arapsko. U busu se tiho čula Fairuzsimbol jutra na istoku.

U ovom delu zemlje postoji i puno malih roze jezera, koja su u stvari deo solana. Specifičnost su i brojni flamingosi koji se ovde mogu videti. Svakodnevni život Tunisa su i koze koje skaču po smeću, i arapski improvizovani kafići na livadi, i grafiti na francuskom i ćebe koje se suši. Moji predlozi hotela su: “Jaz Tour Khalef” (jedan od favorita a kako i da ne bude kad su nas na ulasku dočekali sa najukusnijim kolačima sa aromom meda, tamjana i pistaća), “Sousse Pearl Marriott Resort & Spa” (hotel za sve one kojima je sam hotel fokus. Odličan dizajn, lepe sobe, lobi, deo oko bazena. Ali moram naglasiti da ovo nije hotel za porodice, posebno ne za one sa malom decom, već bih ga preporučio mlađima i onima koji dolaze u Sus zbog gradskih sadržaja i provoda).

Marriott hotel Sus
Hoteli Sus
Marriott hotel

Predlažem i: “Sentido Bellevue Park”, “Iberostar Selection Kantaoui Bay”, “Iberostar Selection Diar El Andalous” (hotel za svaku preporuku. Divno miriše, čisto je, postoji opcija prestige usluge a centar mesta Port el Kantaoui je na samo kilometar od hotela) kao i “Occidental Sousse Marhaba” (mir i odmor). Još veći utisak od hotela su tog dana ostavile oči ljudi. Arapski narodi imaju najlepše oči na svetu! Evo i arapskih reči, koje će vam verovatno biti od koristi. Levo je “shimel” a desno “jamin”.

Grad Sus

Sus je grad koji obavezno morate obići dok ste u Tunisu! Predivna medina, plaže, hoteli, restorani i mnogi drugi sadržaji su dovoljni da ovo bude i mesto gde ćete boraviti. Ovaj grad me je oduševio, kao i sve to što krije unutar zidina. Sus je i veliki lučki grad, a centralni deo naseljava više od 170.000 stanovnika, dok je na čitavom području grada oko 270.000. Veći deo medine, starog grada, potiče s’ početka 9. veka. Izuzetnu lepotu i značaj medine je prepoznao UNESCO pa je danas pod zaštitom. Koliko je lep osećaj izgubiti se u sokacima i videti kako ljudi žive. Lavirint ulica donosi potpuno izvorno iskustvo. Puno toga je svuda oko mene, prolazi, šarena vrata, otvorene kuće, ljudi, mačke, miris ručka. Presrećan sam ovde!

Sus

Ispred jedne od ulaznih kapija u medinu, prolazi kombi sa orkestrom unutra, sa muzičarima koji sviraju! Znate da ne računam da sam bio negde, ako ne popijem kafu. I vama to predlažem, a posebno kafu iz peska sa par kapi ružine vodice. Sedite u kafić “Kasbah” u starom gradu. Kupujte sve što vidite jer je prelepo! I bez tepiha se ne vraćajte kući. Idite do džamije i obiđite utvrđenje, ribat. Ulaz je 8 dinara i odavde se pruža najlepši pogled na ceo grad. Arapi znaju da uživaju u svemu, i trebalo bi bar nešto od toga da preuzemo od njih. Uživati u svakom danu i lepim stvarima koje nosi.

Sukovi u medini su jedan novi svet. Gužva, džamije, muzika i sve to što se prodaje, daje neko novo lice ovoj zemlji. Uspeo sam da upadnem i na vojni posed, tako da obratite pažnju na natpise i gde se zavlačite. Autobuska karta za vožnju od Susa do Monastira je 1.7 dinara a ukoliko je hotel negde između, oko 1 dinar. Pa, šta videti u Susu? Evo nekoliko predloga: medina, zidine starog grada i ulazne kapije, ulice unutar medine, popiti arapsku kafu ili čaj, ribat, penjanje na vrh kule u ribatu, sukovi, džamija iz 9. veka, džamija “Zaouia Zakkak”, arheološki muzej.

Tunis, Kartagina i Sidi Bou Said

To je bio dan kada sam stvarno upoznao Tunis. Prvi stvarni dodir sa ovom zemljom, ostavio je veliki utisak na mene. Uživao sam u svakom trenutku u danu koji mi je doneo istraživanje plavo-belog grada, feničanskog nasleđa i glavnog grada ove zemlje. Krenuli smo rano iz Hamameta i nakon sat vremena vožnje smo stigli na prvo odredište. Zanimljivo mi je bilo i da posmatram sve ono što nas okružuje. Tunis nije samo pustinja, zapravo, samo 40% zemlje je Sahara, dok ostali deo pokrivaju planine Atlas i zelenilo. Tunis je zemlja poznata po uzgoju maslina, kojih je bilo svuda. I taksiji su im žuti a policajci imaju lepe uniforme.

Sidi Bou Said

Pred sam dolazak, prolazimo pored čoveka koji na kružnom toku čuva stado ovaca. Inače, Tunis je i zemlja soli i vina. Konačno sam popio savršenu tusku kafu u sokaku desno od Zeytuna džamije u medini. Mali stolovi, plastične stolice, ljudi, simpatične devojke koje su me ispolivale nekim pićem i divna muzika. Sedeo sam sam, sa osmehom oko glave. Tome je prethodio raj sa vratima u Sidi Bou Said-u, kojih ima u izobilju! I novih i starih i divnih raspalih i onih koja vode u poslastičarnicu gde sam jeo tradicionalni slatkiš Bambalouni (da ne kažem uštipak sa šećerom). Jedan kolač košta 1 dinar. “Wahad” je jedan na arapskom. I ovde sam leteo od sreće!

Sidi Bou Said, grad plavih vrata, kolača, zanimljive arhitekture i kafea starog više od 200 godina. Obiđite i male ulice oko džamije u centru, levo, iznad glavne ulice, kao i ušuškanu radnju sa tepisima. Prva kuća je ofarbana u belo, a njena vrata i prozori u plavo, sasvim slučajno, po želji jedne žene. Niko nije očekivao da će to prihvatiti celo naselje i dosta godina kasnije, od grada načiniti turističku atrakciju, poznatu širom sveta. Ako stignete, sedite u već pomenut kafić, koji radi duže od 200 godina. Nalazi se u kući koja ima više od 400! U pitanju je “Cafe Sidi Azizi”.

Kartagina

Odlazak u Kartaginu podrazumeva hodanje kroz milenijume. Kartagina i glavni grad donose ono najbolje što su iza sebe ostavili Feničani. Nakon njih, svoj doprinos su dali i Rimljani, Vizantija, Osmansko carstvo, Francuska. Posetom Kartagini zaokružio sam priču o Feničanima, koju sam otvorio odlaskom u Liban i obilaskom najstarijih gradova na svetu. Nedaleko od lokaliteta se nalazi i naša Ambasada. Zanimljivo je šetati između ostataka stare civilizacije i izuzetne sile iz 9. veka pre nove ere. Danas se na lokalitetu uglavnom vide ostaci rimskog kupatila, ali i feničanske grobnice, nedaleko od termi.

Grad Tunis

Put dalje vodi u Tunis, glavni grad. Alejom koju zovu “Jelisejska Polja Tunisa”, odnosno avenijom Habiba Bourgibe, gde se nalaze katolička crkva, pozorište, “Clock tower” i druge atrakcije, dolazim do kapije “Bab el Bhar”. Ona označava mesto ulaska u medinu, koja je jedan potpuno drugačiji svet. Stari deo grada me je oduševio! Sve te ulice, sokaci, pijace, ljudi i gužva i buka su ono što sam i želeo i ono kako sam i zamišljao gradove ove zemlje. Arhitektura, vrata, džamije i stare zgrade, mirisi i boje, savršen su miks istoka, arapskog nasleđa, kolonijalnog perioda i Afrike. Tunis je slobodna zemlja.

Dopada mi se otvorenost ovog naroda. Bez problema ulazim u priču sa vojnikom ispred kapije. Popričao sam sa njim, a i on je taman iskoriistio priliku da sazna ko smo i šta radimo ovde. Ponosan sam na svoje bliskoistočne crte lica i na to što su mi donele moge lepe kontakte i razgovore sa ljudima, koji su baš zbog njih otvorenije prilazili, misleći da nisam turista. Posebno bih pomenuo i divne ljude koje sam upoznao taj dan a posebno momka koji je prošle godine deportovan iz Srbije, dok je pokušavao da stvori neki bolji život i budućnost. Tunižani su divan narod a energija zemlje je čarobnaOvde ćete se osećati prijatno i dobrodošlo, to garantujem.

Prošetajte sukovima i pored radnji u kojima se prodaje sve i svašta. Obratite pažnju na detalje, na sitnice koje Tunižani rade, na momente i trenutke koji najbolje opisuju ovaj grad. Žao mi je što nisam mogao da uđem u džamiju, ali nadam se da ću imati priliku sledeći put. Pipnite tepihe i uživajte u parfemima orjenta. Šta videti u Tunisu? Evo predloga: medina, hotel “Dar Ben Gacem”, stare kuće, među kojima su “Dar el Annabi”, “Dar Hussein”, “Dar Lasram” i druge. Neka se na turi nađu i Kasbah trg, Avenija Habiba Bourgibe, spomenik Nezavisnosti, katedrala “St. Vincent de Paul”, pijace, muzej “Bardo”. U Tunisu je skriveno još toliko toga. Nemojte zaboraviti cafe “Panorama”, džamiju “Ez-Zitouna” i svaku ulicu i lokalitet koji vas privuče.

Tunis - Medina
Tunis

Već narednih dana se ponovo vraćamo u Tunis i zaokružujemo priču o ovoj zemlji. Već pomenute, ali i neke druge hotele, uvek možete pronaći na sajtu agencije Big Blue. Ukoliko ste iz Čačka ili Gornjeg Milanovca, sve ponude možete dobiti u poslovnicama agencije Neven Tours. Letovanje na severu Afrike donosi potpuni odmor ili najveću avanturu. Izbor je na vama. Čitajte i druge putopise. Ukoliko još uvek nemate planove za vikend putovanja, putopisi iz Srbije su tu. Ukoliko već razmišljate o letu ili nekim dalekim putovanjima, ovde pronađite i putopise iz svetaPerce vas vodi a vi sami birate kuda. Putovanja su čista sreća!