PUTOVANJE U JORDAN

Putovanje u Jordan

Putovanje u Jordan i ponovni obilazak ove zemlje je donelo toliko novih iskustava! Jordan me je ponovo kupio i ovog puta sam uspeo da vidim jedno drugačije lice zemlje. Ovogodišnje putovanje u Jordan mi je otkrilo mesta koja turisti sa naših područja inače ne posećuju. Sva ta mesta su skriveno blago ove zemlje istoka. Bio sam među lokalcima, iskusio svakodnevni život, obišao gradove i mesta severa. Stigao do pred Irak, Saudijsku Arabiju, Siriju i Izrael. Otkrio staru prestonicu, bežao od pasa, našao se u pustinjskoj oluji. Najsrećniji sam što mogu reći da sam upoznao dušu i srž ove zemlje.

Putovanje u Jordan je uvek dobra ideja. I nije bitno da li ste već bili pre ili ne, uvek možete videti toliko toga novog. Šta videti u Jordanu, ako ste već bili ovde i obišli najpoznatija mesta? Neka predlog budu: Aman, zamkovi pustinje istoka, Džeraš, Irbid, Al Salt, Karak. Svako putovanje u Jordan je drugačije.

Putovanje u Jordan i korisne informacije

Dosta toga sam već rekao u prethodnim putopisima, tako da ću sada dodati samo ono što mislim da će biti od koristi. Linkovi prethodnih putopisa su u nastavku: prvi deo i drugi deoŠto se tiče letova, najbolje je pretraživati low cost opcije jer su cene avio karata kod većine avio kompanija izuzetno skupe. Pogledajte aerodrome u okruženju i napravite najbolju kombinaciju letova. Nemojte zaboravii da uzemete Jordan Pass pre polaska na put. Najkorisnija stvar i najbolja ušteda ukoliko planirate putovanje u Jordan! Link sa korisnim informacijama ostavljam ovdeZa kretanje po zemlji koristite buseve, kombije, mini buseve. Koristite haotičnu i uređenu varijantu jer sve funkcioniše. I sve je doživljaj i iskustvo više. Isto kao i u Libanu, bus kreće kada se napuni i vožnje su poprilično jeftine. Za one koji žele potpuno funkcionalnu turističku varijantu, predlažem JETT buseve. Link kompanije ostavljam ovde.

Kada govorimo o smeštaju, ovog puta sam se odlučio za opciju hostela. Priznajem, bilo je malo previše. Sve ima svoju cenu pa sam na ovaj način uštedeo puno. Pet noćenja u centru Amana me je koštalo malo manje od 50 eura. U pitanju nije bila osmokrevetna soba, kao što sam rezervisao, već je ovde bilo 16 ljudi i prolaznice iz dela gde su bile sobe samo za devojke. Zanimljivo iskustvo, blago rečeno. Ali opet, od kreveta do samog centra grada mi je bilo potrebno manje od minuta. Od aerodroma do grada postoje busevi, ali vodite računa gde ćete izaći. Uglavnom odlazite na jednu od većih autobuskih stanica, odakle morate uzeti shared taxi do centra grada ili do blizu vašeg smeštaja. Transfer od aerodroma do grada košta oko 3.3 dinara. Kurs: 1 dinar je bio oko 1.4 eura.

Shared taxi je savršena opcija za kretanje po gradu ili ukoliko idete od smeštaja do autobuske stanice. Vožnje sam uglavnom plaćao oko 0.5 dinara, po pravcu. Što se tiče epidemioloških mera za ulazak u Jordan, sve mere su ukinute. Dakle, ne trebaju ni testovi ni vakcine. Poželjno je da imate zdravstveno osiguranje. Viza je besplatna ukoliko ste uzeli Jordan Pass. Ako nemate Jordan Pass, vizu plaćate 40 dinara, što je oko 60 dolara. Pre polaska na put preuzmite aplikaciju “maps.me koja život znači! Ucrtajte sve što vam je potrebno i koristite je offline koliko god želite. Ubedljivo najbolje mape koje možete imati.

Putovanje u Jordan i zamkovi pustinje

Kako sam neplanirano završio u Jordanu, ovaj izlet je bio nešto čemu sam se najviše radovao. Jedino bi pustinja mogla da opravda promenu plana i ponovni dolazak u Jordan. Zamkovi se nalaze uglavnom istočno od Amana u pustinji. Javljaju se na području između Amana, Saudijske Arabije, Iraka i Sirije. Probudila me je kiša, ali sam odlučio da ništa ne može pokvariti taj dan. Stigao je vozač, ozbiljna legenda, i dan smo, kao pravi Jordanci, počeli jakom, crnom, velikom kafom sa kardamonom i muzikom. Ovde se ujutru sluša isključivo Fairuz. Kakvo jutro! Mir, kafa, kiša, pustinja, muzika, vožnja. Pada prva kiša. Pustinja je ovde malo drugačija, kamenitija i crnja.

U dogovoru sa Jakubom, obišao sam nekoliko lokacija. Prvi zamak je bio “Qasr Al-Harana”. Od centra Amana nam je trebalo oko sat vremena vožnje, a prešli smo oko 80 kilometara. Ovaj zamak se vezuje za početak 8. veka i veruje se da je to prvi han u islamskom periodu. Od ovih lokaliteta ne očekujte previše, imajući u vidu da su to veoma stare građevine rasute po pustinji. Presrećan sam što sam tu! Turista je malo, jer retko ko obilazi ove lokalitete. Idealno za uživanje, upoznavanje kulture i istraživanje Jordana. Samo 15 km dalje i isto toliko minuta vožnje, nalazi se drugi zamak. U pitanju je “Qasr Amra”. Vezuje se za isti period kao i prethodni. Uglavnom su ga koristili članovi dinastije Umayyad. Danas se može videti kupatilo i njegova unutrašnjost koju krase murali i oslikane tavanice.

Gotovo kod svakog od zamkova postoji parking, bar jedan štand sa suvenirima, toalet. O značaju Amre i umetničkoj vrednosti ranoislamske umetnosti, govori i to da je na listi UNESCO svetske baštine. Sledeći je bio Azraq i istoimeni zamak. Drugačiji od ostalih jer kod njega dominra crni kamen. Ne mogu opisati koliko me je radovalo to što sam u srcu pustinje, na dva sata od Iraka i na sat vremena vožnje do Sirije i Saudijske Arabije. Nisu mi poverovali kada sam rekao odakle sam, bili su ubeđeni da sam sa Istoka. Da se zna, ovo doživljavam kao ozbiljan kompliment. Ono što je zanimljivo, bar tako oni kažu, da sam prvi Srbin koji je posetio Azraq. Zamak je u ne tako sjajnom stanju, ali svakako je lepo videti.

Nakon pauze za doručak i još jedan čaj, krenuli smo dalje. Ispostaviće se, da nas je čekala avantura života! Putovanje u Jordan donosi toliko iskustava! Uputili smo se ka zamku “Qasr Al Hallabat”. Ispred nas je bio ogroman crveni oblak. Kada sam čuo da je to peščana oluja, mojoj sreći nije bilo kraja. Mislim da Jakub nije mogao da veruje koliko sam bio uzbuđen. Inače, pustinju i sve ono što se vezuje za nju, obžavam još od malih nogu. Ovo je nešto što sam ceo život želeo da vidim a nikada mi nije palo na pamet da će mi se to baš i desiti. Uleteli smo u oblak, usporili, osećao se miris peščane prašine. Ubrzo se ništa oko nas nije videlo. Koliko je bilo dobro!

Stigli smo do nekog, nama nepoznatog, lokaliteta i stali. Vezao sam maramu preko lica, izleteo iz auta i upijao sve! U pitanju je bio “Hammam As Sarah” i vezuje se za period vladavine dinastije Umayyad. Jako lep hamam, nedavno uređen. Ono što je bilo još bolje je to što sam izašao u sred peščane oluje i trudio se da se prepustim i doživim svaki trenutak. Sve postaje žuto, narandžasto i crveno. Vetar je sve jači. Ovo će sigurno ostati jedna od najlepših putničkih uspomena, nešto čega ću se sećati do kraja života! Vraćam se u auto i nastavljamo dalje, ka poslednjem zamku za danas. “Al Hallabat” se nalazi svega 3 kilometra dalje i na oko 60 km od Amana. Arhitektonski je zaista fascinantan, lociran na uvišenju, savršenih oblika i linija.

Prvi zamak na ovom mestu se vezuje za vladavinu Rimljana i drugi vek nove ere. Izgrađen je uz čuveni put “Via Nova Traiana” koji je spajao Damask i Akabu, preko Amana i Petre. Današnji kompleks se vezuje za 8. vek i dolazak dinastije Umayyad. Što se tiče ulaznica, plaćaju se i u proseku su 3 dinara. Ukoliko imate Jordan Pass, cene ulaznica u zamkove su uračunate.

Kako je bio petak i vreme molitve, rekao sam vozaču da ode do džamije i da ću ga tu kasnije naći. Meni neće smetati a njemu znači mnogo. To vreme sam iskoristio i prošetao kroz selo. Kao dete sam potrčao ka magarcima, a kada je skočio pas, nimalo mi nije bilo svejedno. Sva sreća pa je bio vezan pa sam uspeo da se povučem. Stao sam i ispred prodavnice i malo proćaskao sa klincima. Kakav dan! U ovom delu Jordana se nalazi nekoliko sirijskih izbegličkih kampova, a najveći je nedaleko od grada Zarqa. U Jordanu je više od milion Sirijaca, koji ne mogu napuštati kampove. Oni ovde imaju sve što im je potrebno. U pitanju su pravi gradovi, a na njima je da čekaju i vrate se u Siriju kada to situacija dozvoli.

Putovanje u Jordan i odlazak u Irbid

Moj savet, ako ne znaš ništa o tom mestu, idi! To je najbolji način da saznaš. Irbid je grad na severu Jordana i turistički potpuno nepoznat. Nalazi se na malo više od sat vremena vožnje od Amana. Autobus kompanije “JETT” kreće od njihove kancelarije koja se nalazi kod “North bus station” u Amanu. Karta košta 2.2 dinara. I ovo jutro započinjem jakom kafom sa kardamonom, za 1 dinar u kafiću pored stanice. Autobuska stanica u Irbidu je na par kilometara od centra grada. Ovo je jedna od stanica, na koju staje autobus kompanije “JETT”. Odlučio sam da krenem peške, od stanice, i što bolje upoznam grad. U početku sam bio malo razočaran, ali kako sam prilazio centru sve više stvari mi je privlačilo pažnju. Grad je sve lepši i lepši.

Polako se bude, piju kafe, čiste ispred radnji. Trče sa kafama i doručkom preko ulice, muzika se čuje. Baš pravo jutro na Bliskom Istoku. Puno je crkava i džamija. Ubrzo sam stigao u centar grada i do sahat kule. Centralni deo Irbida je baš živopisan. Gotovo da je sve u malim ulicama i pijacama. Puno ljudi cirkuliše. Baš je lokalna varijanta i nekako prija, lepo je biti tu. Toliko boja i svega što vam padne na pamet! U samom gradu nema toliko poznatih lokaliteta koji mogu da se obiđu. Fokus je na doživljaju i upoznavanju stvarnog života Jordanaca.

Ovde je dosta ljudi obučenih u tradicionalnu nošnju, dok su hidžabi sve češće crni. Pronašao sam i mesto za doručak. Mali stolovi i puno ljudi. Tu je pored i pekara iz koje vrući hlebovi idu pravac na stolove. Kako ovde tek miriše! Seo sam na plastičnu stolicu i poručio humus, hleb, čaj i falafele. Pitao da operem ruke, a oni me uvode unutra i pokazuju gde mogu to da uradim. Perem ruke samo vodom iznad sudova u sudoperi. Kada je stigao i čaj u šolji, bio sam u fazonu, to je to, nema nazad. Budi kao oni, budi lokalac. Ljudi su baš divni i ljubazni. Čitav obrok je koštao samo 1.3 dinara. A tog jutra sam popio najbolji čaj i pojeo najukusniji hleb!

Nakon doručka sam obišao i deo oko džamije. Tu je uglavnom prodaja voća i povrća. Na uzvišenju iznad centra grada se nalazi i crkva kao i muzej. Ukoliko želite da vidite drugo lice Jordana, Irbid je to mesto. Sasvim je u redu da dođete na poludnevni izlet, imaćete dovoljno vremena.

Putovanje u Jordan opisujem deo po deo. Razlog je taj što želim da pokažem šta to još u ovoj zemlji postoji, a da je zanimljivo za obići. Nekako zemlje uvek vezujemo za glavne gradove i najpoznatije atrakcije, dok neke i mnogo lepše stvari ostaju skrivene i nepoznate. Sreća i lepota putovanja je upoznavanje svih lica neke zemlje. Neka vaše putovanje u Jordan ne bude kao i druga, neka ono bude prava avantura. U nastavku su linkovi koji vas vode i do zanimljivih lokacija širom sveta, ali i do drugačijih smeštaja u SrbijiPerce vas vodi u Jordan i otkriva sve lepote ove bliskoistočne zemlje.