MIDYAT I MANASTIR DEYRULZAFARAN

Manastir Deyrulzafaran

Midyat i manastir Deyrulzafaran

Midyat (Midjat) i manastir Deyrulzafaran su bili najlepši jednodnevni izleti na koje sam otišao iz Mardina. Grad Midyat mi je približio izvornu jugoistočnu Tursku, bez turista, i njen svakodnevni život, dok je manastir Deyrulzafaran doneo prvo upoznavanje za sirijskim pravoslavljem. Šta sve videti i obići ukoliko odete u Midyat i zašto je manastir Deyrulzafaran toliko poseban, saznaćete u ovom putopisu. Pronađite i ostale putopise iz Turske na sledećem linku. Korak po korak sam išao ka istoku, bez nekog posebnog plana. Nakon Mardina, sledeći grad je bio Midyat. To je ujedno bilo i najistočnije mesto ove zemlje, koje sam obišao. Bar do sada. Blizina Sirije i Iraka daje gradu poseban šmek, dok savršeno i skladno prožimanje kultura, vera i naroda, najbolje opisuje život ovde. Početak ovog putopisa donosi avanturu zvanu Midyat.

Midyat

Ukoliko ste smešteni u centru Mardina, do glavne autobuske stanice, vozi gradski autobus M12Karte se u Turskoj svuda i uvek kupuju, a švercovanja nema, i nemojte to ni pokušavati. Reč koja će vam značiti je otogar, odnosno autobuska stanica. Na stanici, kupovina karte za Midyat već teže ide. Niko ne govori engleski, pričaju nešto, a kad kažem da ne razumem, ponove isto, na turskom, ali sporije i koriste ruke. E tada sve razumem, turski govorim kao maternji jezik. U kafiću se raspitujem još jednom i dobijam odgovor on daka, što znači da će biti tu za desetak minuta. Dolmuš do Midyata vozi oko 1 sat i 10 minuta. Pošao sam iz Mardina u 09:40 ujutru, a u Midyat sam stigao u 10:50. Na ulasku u grad se nalazi policijski punkt i to je u ovom delu Turske normalna pojava. Ponesite neki dokument sa sobom, kako bi vas vojska legitimisala.

Nar i pomorandže

Midyat se nalazi nekih 70 kilometara od Mardina.Ovde sam došao, ne znam zašto, ali to što sam video mi se baš dopalo. Obišao sam noviji deo grada i bulevarom stigao do ulaska u stari deo. Tiho je, mirno i praznjikavo. Prvo mesto koje sam obišao je “Gelüşke Hanı”. U pitanju je simpatično mesto, poznato skoro svima koji gledaju turske serije. Ovde je sniman veliki broj njih, tako da će ga neko sigurno prepoznati. Seo sam ovde, popio tursku kafu a potom nastavio dalje sa upoznavanjem grada. Devojka koja ovde radi je iz mešovitog braka. Majka joj je Arapkinja a otac Kurd. Ispred restorana sam kupio i malo ćilimče poslužavnik, nisam mogao da to preskočim. To je tada koštalo oko 24 eura, čisto da imate predstavu o cenama. Nastavio sam da šetam i ubrzo sam se izgubio u ulicama starog grada.

Midyat

Oduševio me je i potpuno opčinio svakodnevni život ovih ljudi. Deca idu u školu, sve je od kamena, puno je crkava ali se arhitekturom ne izdvajaju toliko. Slučajno sam se stvorio na pravom mestu. Midyat je odlučio da ću ostati tu i da ostali planovi za taj dan padaju u vodu. Ali nije mi žao. Prolazim pored drveta sa puno vezanih tkanina, i kokoški, i ulazim u jednu od starih kuća. To su stari konaci, koji danas funkcionišu kao boutique hoteli i restorani. Predlažem Midyat Konuk Evi Hercai Konak. Obavezno prošetajte i ulicom ispred njih. Oduševićete se arhitekturom i pogledom na grad. Posmatrajte i probajte da uočite razliku između arhitekture džamija i pravoslavnih crkava. U pojedinim slučajevima su toliko slične građevine, da ih jedino razlikuje vrh, da li tu stoji krst ili polumesec.

Vraćam se u centar grada i odlučujem da i dalje ostanem ovde. Bazari, kozje glave, papuče i ulični slatkiši. Ali ti slatkiši! Šećer i ulje cure na sve strane, dobiješ ga spakovanog u kesicu i tako jedeš. Savršeno. Seo sam na čaj kafić ispred parka. Ljudi su divni. Dobio sam čaj jer nisu imali da mi vrate kusur. Male stoličice su i po parkiću. Sedim biže ulici i pišem. Odlazim na ručak dok se čuje poziv na molitvu. Poručio karišik izgara, jer mi je skromno znanje turskog jezika govorilo da je to to. I bilo je. Meso odlično, salata, sve je bilo preukusno.

Obožavam da posmatram ljude. Papuče se prodaju svuda. Zanimljivi su ljudi i satima mogu da ih gledam. Prolaze u papučama, žene sa belim maramama, muškarci u prslucima, odelima, prolaze i lepe devojke. Stižu i lokalni šmekeri, po neko pljuje, puši a muškarci se drže za ruku ili pod ruku. To je ovde znak poštovanja. Žive lagano, ili bar takav utisak odaju. Drže drvene brojanice u rukama, druže se, vode računa o frizurama, voze i bicikle, jedan dekica ima tetovaže (ukrase) na licu. Niži su, sa malim nogama, uglavnom obučeni u tamnije boje. Ovakva mesta su pravi dragulji zemlje, kulture i civilizacije, kao i simbol i prikaz svakodnevnog života i borbe.

Dva mesta koja sam toliko želeo da vidim, Hasankeyf manastir Deryulumur, će ostati za sledeći dolazak. Odlazim na stanicu i sedam u dolmuš. Uglavnom su žene i deca unutra. Zaspao sam i probudio se u Mardinu, ali posle autobuske stanice. Skočio sam i uspeo da izletim dok nije bilo prekasno. Ukoliko budete imali vremena, a u ovom ste delu Turske, Midyat svakako preporučujem.

Manastir Deyrulzafaran

Upoznavanje religije je sastavni deo svakog putovanja. Nisam zamišljao da ću ovde uspeti da upoznam pravoslavljedaleko starije od našeg, i crkvu koja potiče iz zemlje koju danas ne smatramo baš pravoslavnom. U prošlosti je to bilo potpuno drugačije. Ali i danas je hrišćanstvo zastupljeno u velikoj meri na Bliskom Istoku, neobično je i zanimljivo. Uvek su mi bile interesantne molitve pravoslavaca ali na arapskom jeziku. I uzrečice, koje greškom vezujemo za islam, a trebalo bi za jezik iz kojeg potiču. Inshallah nije izraz islama, već svih ljudi koji govore arapski jezik, a znači “ako Bog da”. Sličnih primera je puno. Neobične su mi i ikone ispisane arapskim slovima. Divno je razmišljati izvan okvira i zato su putovanja najbolji način za sticanje novih znanja.

Do manastira sam iz Mardina došao taksijem. Javni prevoz ne postoji, tako da su jedine opcije turističke ture i izleti, taksi ili rentiranje auta. Manastir ima dva imena a lokalci znaju samo za jedno. Deyrulzafaran zapamtite, dok naziv Mor Hananyo neće biti od koristi. Upoznavanje manastira je bilo očaravajuće iskustvo. Stigao sam i sačekao grupni obilazak. Do ulaska u centralni deo, vodi put kroz maslinjake. Ovaj manastir pripada Sirijskoj pravoslavnoj crkvi. I ime mu je divno, nosi ga po šafranu. Prema drugim izvorima, ime nosi po sirisjkoj reči za žutu boju.

U manastiru ima dosta toga da se vidi. Postoje stvari koje su jedinstvene. Video sam fresku stariju od 1200 godinavrata od 5 vekova, grobove patrijarha koji su sahranjeni u sedećem položaju, tapiserijeArhitektura je fantatična i zaista ćete uživati u obilasku kompleksa. Zanimljivo je da se ovde patrijarsi i mitropoliti sahranjuju sedeći, okrenuti ka istoku, kako bi prvi i spremni dočekali Hrista pre apokalipse. Ovi grobovi potiču iz 13. veka, iz perioda kada ovaj manastir postaje središte patrijaršije.

Izgradnja manastira se vezuje za 5. vekManastir se nalazi nekih 8 kilometara od centra Mardina. Radno vreme mu nije isto tokom leta i zime. Otvoren je svakoga dana, leti do 17:30 a zimi do 16:30. Ujutru se otvara oko 9, a oko podne, zatvoren je na nekih sat vremena. Imao sam i odličnog vodiča, tako da preporučujem organizovan obilazak. Ulaz se plaća i sada košta oko 50 lira. Ovu informaciju uzmite sa rezervom zbog trenutne inflacije. U svakom slučaju, ulaz nije skuplji od 2 eura.

Ovim putopisom završavam priču o Mesopotamiji. Verujem da sam i u vama probudio želju da obiđete ova neverovatna mesta. Svako je posebno i donosi neko novo iskustvo. Moj predlog su Šanliurfa (Urfa), Harran, Mardin, Midyat, Deyrulzafaran manastir. Nadam se da ću uskoro ponovo otići na krajnji jugoistok Turske i doneti neka nova iskustva i priče. Do tada ne zaboravite i našu zemlju. Čitajte putopise i iz Srbije, a link ostavljam ovde. Perce vas vodi po celom svetu a već naredne nedelje, na neko zanimljivo i posebno mesto. Čitajte, putujte, prepustite se, osetite, doživite i upoznajte svet oko sebe.